السبت، 12 أبريل 2008

حاجات كتيير ..


أنا عاوز أقول حاجات كتيير اوى نفسي اقولها من زماان ..

عاوز اقول ان الرجالة مش بتظهرالا وقت الشدة . .

عاوز أقول ان انا عرفت أخيرا معنى راجل ..

عاوز اقول ان انا عرفت معنى الحاجة لمساعدة .. ولو كانت بسيطة . .

عاوز أقول ان انتوا وحشتونى .. وهتوحشونى ..

عاوز أقول ان أنا مش هعرف ادون عشان امتحاناتى ..

عاوز أقول للناس انا لسة عادى . .

عاوز أقول لعبد الرحمن : ارجع عاملنى زى الأول عادى .. واضربنى بالهزار ..
عاوز أقول لعوض ارجع خبط معايا فى المواضيع السياسية وخلينا نقطع بعض .. انا لسة زى ما أنا
نفسي أقول لمجدى .. ارجع زى الأول .. انا كده مش ملاك .. هزر واضحك واغلط ونسامح ونغلط وتسامح ..
عاوز اقول ان الحدث اللى حصل .. مش هيغيرنى .. أنا لسة زى ما انا .. بلعب .. بحب ... بكره ... بذاكر ..

عاوز أقوللهم ان أنا معدتش هعمم .. وان أحكامى مش هتبقى عامة بعد النهاردة

عاوز أقول .. ان انا بقى عندى أفكار جديدة .. بقى عندى حل وسط .. بقى عندى بين الأسود والأبيض درجات ..
مش معنى انك مش معايا تبقى ضدى ..

عاوز اقول ان انا فعلا كنت مقصر مع ربنا كتير .. ولازم أعيد حساباتى ..

لازم أطلع دفاترى القديمة .. و أصلح عيوب فيها من الأرض للسماء ..

عاوز أقول ان الرأى مش حاجة واحدة .. السبعة بتتشاف تمانية والتمانية بتتشاف سبعة ..

عاوز أقول نا أنا لازم أذاكر .. وعاوز أقول ادعولى

كمان .. بحب مصر اوى أوى .. وبقوللهم ده مش عزبة أبوكوا .. ده بلدنا .. هنصلحها .. حتى لو كان التمن اجسادنا
أى حد زعلان منى أو أنا قصرت فى حقه .. أرجوكوا يسامحنى ..
وأى حد غلط معايا انا مسامح ..

عاوز أقول لعيوشة أنا عرفت ان الحب مش حاجة واحدة .. زى ما قلبك أربع أجزاء .. الحب مييت جزء ..
وعاوز أقول له مش غلط تحب .. بس الجريمة ان الحب ده يئذيك ..

عاوز أقول ان بابا واحشنى مووت .. بقالى أسبوعين مش عارف اروح ..
بابا .. نفسي أسمع صوتك وانت بخير ..
بابا .. عاوز أقوللك ماتقلقش ، ان شاء الله سايب فى البيت راجل ..
بابا .. نفسي أقوللك ان أنا واخد بالى من الغاز وبقفله كل يوم .. وبغطى اخواتى كويس لو الحتة برد ..
بابا يا أحسن هندسة .. أى خسارة حصلت بسبب الاعتقال .. تتعوض .. ونرجع نقف تانى ..
فاكر يا بابا ساعة اما ايدى اتكسرت .. ورحت جبستها .. وأعدت فترة مش عارف أكتب ..
أنا الصراحة كنت زعلان ساعتها .. لحد ما انت جيت وكتبتلى على الجبس بالقلم الأسود بتاع السبورة الهندسية :
الضربات التى لا تميتنى ... تقوينى

هناك 9 تعليقات:

صحفية روشة يقول...

اول تعليق يا ماااااااااان
هلف وارجع تانى

صحفية روشة يقول...

المهم انك قلت اللى نفسك
امال هما عملو المدونات ليه
المهم ترجعلنا على طول بعد ما تخلص
متنامش فى الخط
:)

موناليزا يقول...

ايه يا محمد صدق كلامك اللى جعل دموعى تقرا معايا ده
بس ياترى ايه اللى حصل وايه سبب التغيرات دى
فى كل الاحوال يارب تكون بخير وربنا يهيئلك كل خير ويوفقك ويهديك

سلوى يقول...

دي أول زياره

عايزة أقولك

يارب تكون بخير إنت وكل من حولك
حفظكم الله جميعا

ويارب تتغير دايما للأفضل

وفعلا الضربات التي لا تميت تقوى

دمت بكل خير

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

المهم تكون فعلا مقتنع بده
الضربة دي ممكن تخلليك اسد :P
:) و ممكن تثبت انك فار
انت اللي ممكن تحدد
بس تعرف يا محمد
اروع حاجة انك تكتشف اخطاءك و تصلحها
تحس انك بتسمو .. ناحية الكمال
طبعا مش هنوصل له .. لكن خطوة في طريق لا نهائي
ربنا يوفقك يااارب
و يرجع الباشمهندس بأسرع ما يمكن
و يهون عليكم و علينا فراقه لحد لما يرجع
:)سلامو

صوت من مصر يقول...

بجد بلوج لذيذ
لازم ارجعلوه دايما
بس من الممكن انك تكون انت مش حد تانى يعنى متستلفش دماغ حد
كلامى واضح

Reham Mahmoud يقول...

بجد موضوعك جميل جدا ويارب يحمسك عندك حق فى كل حاجة قولتها
بجد جميل ربنا يوفقك
تحياتى
ريهام

alshared يقول...

حمد الله علي السلامه يا محمد
بلاش تغيب كده تاني

تعرف أحلي حاجه أنتا قولتها في البوست ده أن السبعه بتتشاف تمانيه

يا محلي قبول الاخر والتفاهم معاه

انا مش عارف أيه اللي حصل بس فعلا الضربه التي لاتقصم الظهر تقويه

ربنا يرجعلك باباك وياخدك في حضنه تاني
أصل حضن الاب غالي قوي قوي

بلاش تغيب تاني يا محمد وبلاش تتحجج بالامتحانات كلنا ورانا امتحانات والساعه اللي بندون فيها مش بتأثر علي مذاكرتنا بس بتدينا دفعه قويه جدا وبتفرغ من جوانا كل الحاجات وبترجعنا تاني بني أدمين

خالص تحياتي

mohammad hamza يقول...

صحفية روشة ..
منورة البلوج فى أول زيارة ليكى ..
ياريت متكونش الأخيرة .. وهرجع على طوول ..
===================================
monaliza >>
السب ان كل واحد يجيله وقت لازم يتغير فيه .. لمصلحته ولمصلحة الاآخرين ..
شكرا جدا على الزيارة والتضامن . .
===================================
salwa >>
ودمت بألف خير ..
===================================
عياش ...
ياريت ماكونش فار .. بخاف من الفيران
P:
منورنى حبيبى ..
===================================
صوت من مصر ..
واضح يا باشا D:
===================================
ريهام ..
آمين يا رب ..
المدونة نورت .. شكرا على الزيارة ..
===================================
alshared >>
بجد مش هقدر أقول أى حاجة غير عندك حق
===================================